måndag 3 maj 2010

Jakobs stege

Stod med en banan i ena handen och ett knäckebröd i den andra och frågade Gud; Vad ska jag skriva på bloggen idag?
Så kom Jakobs stege upp i mina tankar, direktlänken som når från jorden till himlen och från himlen till jorden.
Följande bibelställe handlar om den;
"Då hade han en dröm. Han såg en stege vara rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, HERREN stod ovanför den och sade:
"Jag är HERREN, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger skall jag ge åt dig och dina efterkommande. Din avkomma skall bli som stoftet på jorden och du skall utbreda dig åt väster och öster, norr och söder, och genom dig och din avkomma skall alla folkslag på jorden bli välsignade. Och se, jag är med dig och skall bevara dig vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag skall inte överge dig intill dess att jag har gjort vad jag har lovat dig."
När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: "HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte."
" 1Mos.28:12-16
Vad är Jakobs stege och vad har den för betydelse för oss idag?
Läser vi texten kan vi se att den i drömmen;
  1. Nådde från jorden till himlen.
  2. Guds änglar gick upp och ner för den.
  3. Gud själv var där och talade med Jakob vid stegen.

Den fungerade som en direktlänk eller färdväg mellan jorden och himlen och mellan himlen och jorden.
Vad innebär det?
Platsen där Jakobs stege är rest idag, är varhelst vi vänder oss till Gud.
Stegens namn är bön;
  1. Det är när vi ber som himlen öppnas.
  2. Det är när vi ber som änglar kommer och betjänar oss.
  3. Det är när vi ber som Gud själv talar till oss.

Bön som kommer direkt från vårt hjärta, som är full av sanning och ärlig längtan, blir som Jakobs stege, det som sammanbinder jorden och himlen. Bönen frigör Guds vilja, för Han vill hjälpa oss, Han vill tala till oss.
"Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker." Jak.1:17
"Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Ty där två eller tre är samlade i mitt (Jesu) namn , där är jag mitt ibland dem."" Matt.18:18-20
"Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." " Joh.4:21-24
Skulle du redan tro på Jesus men saknar den djupare kontakten med Honom, börja att be, börja att söka Honom, Han vill ha en nära relation med dig!
Känner du inte Jesus, så har du möjligheten att börja göra det idag. Länken här leder till "Frälsningsbön", klicka på den och läs den med ditt hjärta, den hjälper dig att söka Gud. Jesus älskar dig och vill uppenbara sig för dig!
Gud välsigne dig! / Johan

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...